niedziela, 18 lipca 2010

niepamiętnik Dolores Price


"Zwykła i zarazem niezwykła historia Dolores dzieje się w Ameryce, ale mogła się zdarzyć i zdarza wszędzie. Portret dziewczyny - poznającej świat, uczucia, siebie - mieni się grą światła i cienia. Czy zza ciemnych barw życia wyjrzy słońce? Dorosłe życie bohaterki opiera się na zrozumieniu źródeł niechęci do matki; niechęci, która była powodem tragicznego braku samoakceptacji, zagubienia i bezbronności. To nie bajka o zagubionej nastolatce. To opowieść o nabieraniu siły i odwagi. Powieść Wally'ego Lamba od razu zdobyła serca czytelników. Otrzymała prestiżowe wyróżnienia magazynów "People" i "New York Times" oraz znalazła się na liście Klubu Książki Oprah Winfrey. Wzruszająca, pełna życia, niemal niewiarygodna, brutalnie prawdziwa."


Zdecydowałam się na "niepamiętnik..." bo krótko mówiąc: spodziewałam sie czegoś innego. Trudno stwierdzic dokładnie czego, ale na pewno nie zawiłych losów Dolores z głębokim podłożem psychologicznym. O nie, nie tego mi teraz trzeba- pomyślałam, gdy tylko zorientowałam się co jest grane. Ale jak zaczęłam...tak skończyłam na ostatniej stronie. Wally Lamb pisał o losach Dolores aż 7 lat. Przez ten okres czasu konsultując się z różnymi ludźmi, być może specjalistami w danych dziedzinach. Myślę, że nie był to czas zmarnowany- dokładnie opisano podłoże problemów psychicznych bohaterki. Nie była wariatką, tylko skrzywdzoną przez los dziewczyną, ofiarą nieudolnego sposobu wychowania, niepełnej rodziny, patologii społecznych. Tu na prawdę zobaczyłam co w pełni znaczy powiedzenie "uczyć się na własnych błędach". Wiele osób na jej miejscu dawno by sie poddało, sama była tego bliska. Ale Dolores walczy- znowu spotykam się z podobnym przekazem w kolejnej książce. Czułam jakby po części ona sama opowiadała mi tę historię, na poczatku bardzo mnie irytując, by stopniowo wzbudzić moją sympatię.

Znalazłam też kilka fragmentów po których widać, że książka jest pisana przez mężczyznę, kobieta by spojrzała na sprawę inaczej. Mimo, to książka otrzymuje ode mnie wysoką ocenę- za całokształt, za to, że zamiast spokojnie spać o siódmej rano, czytam kolejny rozdział literatury Lamba :)

moja ocena: 5/6

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz